Ladattavissa autoissa on erilaisia latauspistoketyyppejä. Tyypin 1 liitin on käytössä yhdysvaltalaisissa ja japanilaisissa autoissa, tyypin 2 liitin eurooppalaisissa. On erittäin todennäköistä, että kaikki eurooppaan tuotavat ja euroopassa myytävät ladattavat ajoneuvot tulee olemaan tyypin 2 -liittimellä.
Pistokkeen kautta kulkee tietoa auton ja latauslaitteen välillä, esimerkiksi akuston täyttyessä auton kautta kulkeva ohajussignaali katkaisee latauslaitteen toiminnan.
Latauspistokkeet yleiseen lataamiseen
Tyyppi 2
- Tyypin 2 liitintä käytetään eurooppalaisissa ladattavissa ajoneuvoissa.
- Standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.
- Liitin mahdollistaa kolmivaiheisen virransyötön aina 63 ampeeriin saakka.
- Autossa sijaitseva akuston laturi määrittelee kuinka suurella virralla sitä voi ladata. Yleisesti tyypin 2 pistokkeelliset hybridit lataa 1×16 A. Täyssähköautot jopa 3x32A.

Pika- ja teholatausliittimet
CHAdeMo
Pikalataus CHAdeMO-standardin mukaisella pistokkeella. Sähköauton lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW.
Soveltuu mm. NIssan ja MItsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.

CCS Combo
CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen.
Soveltuu mm. Volkswagen ja BMW -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.
