Ladattavissa autoissa on erilaisia latauspistoketyyppejä. ​​​Tyypin 1 liitin on käytössä yhdysvaltalaisissa ja japanilaisissa autoissa, tyypin 2 liitin eurooppalaisissa. On erittäin todennäköistä, että kaikki eurooppaan tuotavat ja euroopassa myytävät ladattavat ajoneuvot tulee olemaan tyypin 2 -liittimellä.

Pistokkeen kautta kulkee tietoa auton ja latauslaitteen välillä, esimerkiksi akuston täyttyessä auton kautta kulkeva ohajussignaali katkaisee latauslaitteen toiminnan.

Latauspistokkeet yleiseen lataamiseen

Tyyppi 2

  • Tyypin 2 liitintä käytetään eurooppalaisissa ladattavissa ajoneuvoissa.
  • Standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.
  • Liitin mahdollistaa kolmivaiheisen virransyötön aina 63 ampeeriin saakka.
  • Autossa sijaitseva akuston laturi määrittelee kuinka suurella virralla sitä voi ladata. Yleisesti tyypin 2 pistokkeelliset hybridit lataa 1×16 A. Täyssähköautot jopa 3x32A.
Latauspistokkeen tyyppi 2

Pika- ja teholatausliittimet

CHAdeMo

Pikalataus CHAdeMO-standardin mukaisella pistokkeella. Sähköauton lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW.​

Soveltuu mm. NIssan ja MItsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.

CHAdeMo-standardin mukainen pikalatausliitin

CCS Combo

CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen.

Soveltuu mm. Volkswagen ja BMW -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen. ​

CCS (Combo) -standardin mukainen pikalatausliitin